vrijdag 7 februari 2014

Silber

Als echte YA-lezer vind ik de boeken van Blossom Books vaak heel erg leuk. Het eerste boek dat ik van deze uitgeverij las was Robijn Rood, het eerste deel uit de Edelstenentrilogie geschreven door Kerstin Gier. Nadat ik deze serie uit had, ben ik begonnen aan andere boeken van Blossom Books. Een greep uit de boeken: Het geestige leven van Lucy Shaw, Macho of minnaar?, Soulmates: Het verhaal van Sky, Firelight: Ziel van vuur en natuurlijk de Touching Juliette-trilogie waarvan ik zaterdag het laatst uitgegeven deel ophaal uit de winkel. (Volgende maand komt het allerlaatste deel van deze serie uit, spannend!) Maar ik denk toch dat mijn favoriet de Edelstenentrilogie blijft. Hoewel de boeken omtrent Juliette, Adam en Warner spannend en heel romantisch zijn, vind ik de boeken van Kerstin Gier toch nóg leuker. Ik was dan ook heel gelukkig toen een aantal maanden terug het eerste deel van een nieuwe serie, geschreven door Kerstin Gier, in de winkel lag: Silber: Het eerste boek der dromen. Natuurlijk heb ik die direct gelezen, maar de recensie moest door drukte nog even wachten. Inmiddels vind ik dat ik wel lang genoeg heb gewacht en hier is de recensie dan!

Waar gaat het verhaal over? Zoals de titel al een beetje doet vermoeden, spelen dromen in dit boek een grote rol. Wanneer Liv met haar moeder en zusje naar Londen verhuist, worden haar dromen steeds bizarder. Hoewel Liv beseft dat ze droomt, lijken de dromen wel werkelijkheid. Ze staat dan ook perplex dat zij dingen weet die ze eigenlijk niet hoort te weten en dat ze over jongens droomt die ze nog nooit ontmoet heeft en die ze vervolgens op haar nieuwe school tegenkomt. Als de jongens haar vragen om een geheimzinnig spel mee te spelen, besluit ze mee te doen. Wat zij niet weet is dat ze met dit spel de woede van een demoon op haar haalt. Rare gebeurtenissen vinden plaats, maar Liv blijft nuchter en houdt vol dat demonen niet bestaan. Maar of het verstandig is om niet in demonen te geloven…

Net als de Edelstenentrilogie leest Silber heel erg fijn en wil je niet stoppen met lezen tot het boek uit is. Kerstin Gier heeft een luchtige schrijfstijl die ze combineert met veel humor. Gedurende het hele boek ben je nieuwsgierig naar het verdere verloop en vraag je je af wat waarheid en wat onwaarheid is. Ook de romantiek mag niet ontbreken in dit boek. Een bijzondere relatie ontwikkelt zich tussen Liv en de mysterieuze Henry. Maar is Henry ook echt verliefd op haar of alleen tijdens Livs dromen?

Hoewel ik vergelijkingen meestal de deur probeer te wijzen, moest ik toch een aantal keer denken aan het hoofdpersonage van haar vorige serie. Liv is net als Gwendolyn erg nieuwsgierig, hebben beide een ietwat vreemde gezinssituatie en sluiten zich alle twee aan bij een mysterieus genootschap. Toch stoorde mij dit niet erg. Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik Silber minder sterk vind dan De Edelstenentrilogie, maar wellicht dat Kerstin Gier mijn mening met haar volgende boek helemaal doet veranderen. Ik kijk uit naar het tweede boek der dromen!

Sterren: 4 (uit 5)

Silber - het eerste boek der dromen
Kerstin Gier
Blossom Books
€15,95

1 opmerking:

  1. Dag Bibi,

    Ik vond Silber tot nu toe leuker dan de Edelsteentrilogie - maar ik heb het opzich ook niet zo met prinsessenjurkjes en pruiken en af en toe vond ik het ook een beetje warrig. Maar misschien ook omdat Nederlands niet mijn moedertaal is.
    Het gezin van Liv vind ik een beetje gewoner en daarom ook leuker. Vooral kleine zus Mia vind ik heel lief en schattig. Ik en ook al heel benieuwd naar het tweede deel.

    Groetjes van Simone

    BeantwoordenVerwijderen