maandag 10 februari 2014

De boekwinkel

Sommige vrouwen wil je een schop onder hun kont geven. “Emancipatie!!!” wil je naar ze roepen. Een vrouw tegen wie ik dit heel graag wilde zeggen was Esmee, hoofdpersonage uit De boekwinkel. Esmee is intelligent, promoveert aan Colombia University op de werken van de Amerikaanse schilder Wayne Thiebaud en heeft een gedegen kennis van literatuur. Wanneer ze een relatie krijgt met Mitchell, een rijke man die economie doceert, voel je al aankomen dat deze man eigenlijk niet zo leuk is als hij zich voordoet. Hoewel Esmee en Mitchell pas enkele maanden samen zijn, raakt ze per ongeluk zwanger. Voordat ze het hem kan vertellen gaat de relatie over. Wanneer ze elkaar enkele weken later treffen, komt Mitchell achter haar zwangerschap en laat hij haar weten dat het kind niet gewenst is. Hij probeert haar zelfs ervan te overtuigen dat het beter voor de baby is om abortus te plegen. Als zij abortus pleegt, zal hij weer bij haar terugkomen. Op dit punt moet Esmee toch wel doorhebben dat hij een onwaarschijnlijke l*l is, toch? (Of ben ik misschien iets te kortzichtig?)

Het boek heb ik met veel plezier gelezen, maar ik kon me erg irriteren aan de hulpeloosheid van Esmee. Toch kon ik me ook wel weer inleven in haar. (He, lekker wisselvallig van me!) Immers, ze is zwanger en haar ex wil niets van de baby weten. Logisch toch dat ze de beste situatie voor haar en haar kindje wil, die zij denkt te hebben door de relatie met haar ex opnieuw aan te gaan. Maar het verhaal gaat niet alleen over Esmee, haar zwangerschap en haar vervelende ex. Zodra Esmee erachter komt dat ze zwanger is, beseft ze dat ze geld moet verdienen. Vandaar dat ze solliciteert bij de tweedehandsboekwinkel De Uil. Haar nieuwe collega’s zijn op zijn zachtst gezegd bijzonder. Esmee past prima thuis bij de boekwinkel en leert de vaste klantenkring goed kennen evenals zij vriendschap sluit met daklozen.

Het verhaal bevat de nodige humor en er zitten leuke verwijzingen in naar bekende literaire werken. Zo beseft Esmee dat ze zich lang niet zo heldhaftig gedraagt als heldinnen uit bekende literaire werken zoals Jane Eyre. De boekwinkel is een fijn boek om te lezen, maar verwacht niet te veel inhoud. 8weekly omschrijft het boek als ‘een gecultiveerde chicklit’ en eigenlijk kan ik mij daar best in vinden. Te negatief wil ik me nou ook weer niet uiten over dit boek, want ik heb – voornamelijk de passages die zich afspelen rondom boekhandel De Uil - het met best veel plezier gelezen. De boekwinkel is een fijn boek voor een druilerige zondagmiddag.


Sterren: 2,5

De boekwinkel
Deborah Meyler
The house of books
€18,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten