zondag 2 februari 2014

Waarom kinderen wel cowboytje, maar nooit jezusje of mohammedje spelen

Soms lees je een artikel, verhaal of in dit geval een pamflet dat je even wilt delen. Een auteur waar ik grote waardering voor heb is Guus Kuijer. Zijn (kinder)boeken zijn geweldig, maar misschien nog beter vind ik zijn boeken waarin hij geloofskwesties overdenkt. Vandaag heb ik het pamflet Waarom kinderen wel cowboytje, maar nooit jezusje of mohammedje spelen gelezen, waarin hij in 37 pagina's uit een zet dat God ook met de tijd dient mee te gaan en dat kinderen een 'moderne' God wellicht sneller zullen accepteren dan de onrechtvaardige God die we uit de Bijbel kennen.

Hieronder enkele uitspraken die mij aan het denken zetten:

Ik vind dan ook dat alle kinderen de belangrijke verhalen uit de Herbreeuwse Bijbel (Oude Testament) moeten kennen. [...] Maar ik vind wel dat we moeten beseffen dat deze verhalen ons een buitengewoon eigenaardige ethiek proberen te verkopen. Een ethiek die niet zelden juist voor kinderen gevaarlijk is (Kuijer, p. 6). [...] De god die kinderen laat vermoorden heeft in een grijs verleden misschien ooit bestaan, maar in onze werkelijkheid bestaat die niet meer (Kuijer, p. 9).
'Uw wil geschiede' mag geen leidraad zijn, want het is niet de bedoeling dat een kind ten onder gaat aan zijn vader. Dat is nu precies wat het kernverhaal van het christendom zo gevaarlijk maakt. 'Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven...' schrijft Johannes (3:16) (Kuijer, p. 13).
Het is van belang dat we blijven geloven in de waarde van die zoektocht [naar een rechtvaardige wereld] (Kuijer, p. 20).
Zonder barmhartigheid levert de wet geen recht op (Kuijer, p. 30). 

Ik wilde jullie deze wijze uitspraken (ik zeg bewust geen lessen, want wellicht ben jij het helemaal niet met deze uitspraken eens) niet onthouden. Ik zal aankomende tijd meer van Kuijers werken lezen aangezien ik mijn scriptie over zijn (geloofs)opvattingen ga schrijven. Mij zetten zijn uitspraken mij aan tot denken, ik ben benieuwd of het ook invloed op jou uitoefent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten