donderdag 6 maart 2014

Spoorloos

Als ik een boek begin te lezen, zit ik meestal binnen een paar pagina's helemaal in het verhaal. Bij Spoorloos van Salla Simukka duurde het een tijdje. Hoewel ik het verhaal interessant vond, moest ik mezelf aanzetten tot lezen. Hierdoor kwam ik minder snel in het verhaal dan gewoonlijk en pakte ik het boek wat moeilijker op. Toen ik eenmaal in het boek zat, wilde ik zo snel mogelijk alle mysteries ontrafelen. Helaas was ik vergeten dat het een eerste deel van een serie was...

Spoorloos gaat over Emmi Aalto, een stil en onzeker meisje van vijftien jaar. Ze heeft het gevoel dat ze niet bijzonder is en besluit daarom voor een avond van huis weg te lopen zodat haar ouders weer blij zullen zijn om haar te zien. Wanneer ze de volgende dag thuiskomt, blijkt dat iedereen weg is. Niet alleen haar gezinsleden, maar ook de buren en alle mensen uit de stad. 

Het verhaal is pakkend en je blijft benieuwd naar wat er precies gebeurd is. Hoe komt het dat Emmi alleen is overgebleven? En waar komen de mysterieuze boodschappen vandaan die verdwijnen zodra ze gelezen zijn? Wanneer Emmi een ander meisje ontmoet, proberen ze samen achter de waarheid te komen. De ene theorie is nog bizarder dan de ander. Naarmate het verhaal vorderde, vond ik het boek steeds spannender worden. Wat is er precies gebeurd? Waar is iedereen en komen de mensen nog terug of wordt dit niet meer opgelost? Wat ik wel jammer vond was dat ik geen band ontwikkelde met het hoofdpersonage. Hoewel het verhaal voornamelijk wordt verteld vanuit Emmi, vond ik dat ze te weinig haar mening uitte. Je leert Emmi goed kennen, maar ik werd niet nieuwsgierig naar haar. Wel werd ik nieuwsgierig naar de andere personages die een beetje een mysterie blijven. 

Spoorloos is in 2013 bekroond als beste jeugdboek van Finland. Het verhaalgegeven is vernieuwend en ik denk ook dat het het voor jongeren tot circa zestien jaar erg leuk is om te lezen. De uitgever heeft het verhaal gecategoriseerd voor lezers vanaf 15 jaar. Naar mijn mening is het boek daarvoor te jeugdig geschreven en bevat het te weinig YA-elementen. Hoewel Emmi voortdurend bij zichzelf te rade gaat, vind ik dat ze te weinig ontwikkeling doormaakt. Misschien dat ze in het vervolg, Een andere wereld, uitgroeit tot een jonge vrouw in plaats van een meisje. 

Ken jij dit boek al? 


Sterren: 3 (uit 5)

Spoorloos
Salla Simukka
Clavis
€17,95 

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je goede recensie. Ik las al iets over dit boek en had het al op het lijstje van onze jongste dochter gezet...Ik ben nu toch gaan twijfelen en dit boek schuift wat plaatsjes naar onder. Maar wellicht is het toch wel wat voor een 13-jarige.

    BeantwoordenVerwijderen