dinsdag 11 maart 2014

Waar koop jij je boeken?

Vorig jaar heb ik voor mijn master Boekwetenschap onderzoek gedaan naar boekhandels. Eén van de vragen die ik de boekhandelaars stelde, was van wie zij de meeste concurrentie ervaarden. Negen van de tien riepen direct ‘Bol.com!’.
Internetshoppen wordt in Nederland steeds massaler gedaan. Keukens, dagelijkse boodschappen, kleding, keukenapparatuur en natuurlijk ook boeken. Het is eerder de vraag wat je niet online kan kopen. Natuurlijk snap ik het gemak van online kopen, maar gelijktijdig vind ik het zonde van de kleine winkel. In sommige gevallen is het zeer begrijpelijk dat mensen online hun aankoop doen. Bepaalde producten zijn online veel goedkoper te verkrijgen dan in de winkel. Tja.. en dan kies je (logischerwijs!) voor je eigen portemonnee. Maar bij boeken gaat dit niet op. Immers de Wet op de vaste boekenprijs maakt dat boeken overal even duur zijn tenzij ze ouder dan twee jaar zijn en in de uitverkoop mogen (online gebeurt dit vaak niet omdat het boek bv langer dan een jaar terug voor het laatst ingekocht moet zijn). Natuurlijk zijn er een aantal uitzonderingen op de regel, maar die laat ik even buiten beschouwing. Met E-books is dit weer allemaal anders, maar ik wil me in dit blog richten op het papieren boek.

Waar ik naartoe wil is dat ik op veel blogs een link zie met de tekst ‘bestel nu bij bol.com’. Enerzijds is dat natuurlijk heel bevorderlijk voor de uitgevers. Anderzijds is het jammer dat er geen link geplaatst kan worden die automatisch leidt naar de (dichtstbijzijnde) boekhandel in de buurt van de koper. Op deze manier bestaat nog steeds het gemak van digitaal bestellen, maar wordt de kleine boekhandel niet over het hoofd gezien. Vaak biedt de boekhandel aan of je dan het boek komt ophalen of wilt laten versturen. Fijn, want dat houdt in dat je eventueel geen verzendkosten hoeft te betalen wanneer je het boek ophaalt. Bij Bol.com is de koper veelal wel verzendkosten kwijt.


Ik ben benieuwd naar jouw koopgedrag. Ben jij een boekenlener, internetkoper (papieren boek of e-book?), boekhandelkoper of koop jij tweedehands? 

6 opmerkingen:

  1. Eigenlijk koop ik vooral via het boekenfestijn en tweedehands, of als ik iets graag snel wil hebben via bol.com(al kijk ik daar meestal ook eerst naar de tweedehands opties)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik koop eigenlijk altijd online, maar dat is dan vooral bij the book depository omdat ik vooral engels lees en het daar gewoon goedkoper is dan wanneer ik het in Nederland koop. Als ik toch nederlandse boeken koop is dat vooral bij de boekenkraam/voordeelboekenonline of het boekenfestijn. Jammer voor de boekhandels maar in Nederland vind ik boeken gewoon veel te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg boeken, ik leen boeken van de bibliotheek, ik koop papieren boeken idd bij de plaatselijk boekwinkel (soms moeten ze dan ook nog besteld worden, maar dat vind ik geen probleem, er is genoeg te lezen in huis.) Ebooks koop ik online, waar de prijs het laagst is en dan kom ik dus ook wel eens bij bol.com. Het boekenfestijn heb ik dit jaar ook ontdekt. Maar ik denk dat voor het antwoord op je vraag vooral de bibliotheek en de boekwinkel de grootste bezorgers van mijn leesplezier zijn, en dan de uitgevers met hun leesexemplaren. Ik koop eigenlijk alleen boeken waarvan ik weet dat ik ze nog eens wil lezen of iemand anders in mijn directe omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik beken schuld. Ik koop uit gemak vaak bij bol.com en heb ook een banner van hun partnerprogramma op mijn blog. Verder koop ik vaak op het Boekenfestijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je de Wet op de vaste boekenprijs benadrukt! Zelf ben ik een boekhandelkoper, maar dat doe ik soms ook online (bij Van Stockum). Verder krijg ik vooral boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had een heel verhaal geschreven maar zie het hier niet terug....nog maar eens proberen!
    Ik woon in het buitenland en wil graag Nederlandse boeken lezen; een uitdaging. Ook voor onze 3 kinderen vind ik het belangrijk dat ze de Nederlandse taal goed bijhouden. Gelukkig heb ik lieve ouders en zij krijgen dan ook regelmatig een pakketje binnen. Op de scholen van de kinderen is er een klein hoekje met NL boeken waar we met z'n allen graag van profiteren. Onder de Nederlandstaligen wordt er driftig geruild en ik vind het ook leuk om Vlaamse boeken te lezen. Ik ben nu in een reisverslag bezig van Jan Leyers "De weg naar Mekka". Verder koop ik graag 2de hands via Marktplaats en Bol.com, soms lichtbeschadigde boeken via boekwinkeltjes.nl. Bij de nieuwste boeken heb ik een klein prijsvoordeel. Omdat het BTW tarief in het land waar ik woon lager is kan ik die boeken gunstig kopen via Amazon.fr en Amazon.de. Heel vreemd want het is ook gratis verzenden en dan ben ik (helemaal in het buitenland!) goedkoper uit dan in de NLboekwinkel. Het assortiment is natuurlijk wel een stuk minder. Ik heb ook geprobeerd E-books te lezen maar ik vind het veel prettiger om een boek in handen te hebben, eraan te ruiken en te zien hoe veel ik al heb gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen