maandag 10 maart 2014

Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap: ook van deze tijd

Afgelopen week ben ik in deel 1 van Een veiliger oord: Vrijheid begonnen van Hilary Mantel. Veel kan ik er nog niet over zeggen, want ik ben nog niet erg gevorderd. Ik lees op dit moment verschillende boeken door elkaar heen. Boeken voor mijn scriptie (Guus Kuijer), boeken voor een essay (Toon Tellegen) en nog een jeugdboek waar ik een heel nieuwsgierig naar ben (Hotel de Grote L van Sjoerd Kuiper).

Hoewel Hilary Mantel een bekend auteur is - voornamelijk door Wolf Hall - heb ik nog nooit iets van haar gelezen. Ik besloot daar verandering in aan te brengen door aan deze driedelige serie te beginnen waaraan ze, naar ze zelf zegt, begon te schrijven op zesentwintig jarige leeftijd. De drie boeken komen gedurende 2014 in het Nederlands bij uitgeverij Signatuur uit en hebben de titels Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap meegekregen hetgeen terugslaat op de Franse Revolutie die centraal staat in deze boeken.

Vroeger was ik gek op geschiedenisromans. De boeken van  Simone van der Vlugt en Thea Beckman verslond ik. Vooral Hasse Simonsdochter en De guillotine waren mijn favoriet. Beide boeken heb ik zeker drie keer gelezen. De afgelopen jaren heb ik nauwelijks geschiedenisromans gelezen, wat ik toch wel jammer vind. Net als in De guillotine staat in Vrijheid de Franse Revolutie centraal. Deze periode intrigeert me omdat ik het bijzonder vind wat een volk kan bereiken door zich massaal in te zetten voor hun idealen. Ook in deze tijd zien we de Franse Revolutie terug in mensen die strijden voor hun rechten en idealen: in Oekraïne voor het recht hun stem te laten horen, in Oeganda homo’s die opkomen voor hun seksuele geaardheid. Vrijheid, gelijkheid en broederschap zijn dus ook in deze tijd idealen waarvoor gestreden moet worden.

Hmm… het was niet mijn bedoeling een maatschappelijk lesje te schrijven. Eigenlijk wilde ik gewoon wat meer informatie over Vrijheid geven. Dan lossen we het zo op: volgende week plaats ik een recensie waar jullie meer over de inhoud kunnen lezen. En natuurlijk over de kwaliteit van het boek. Mee eens?


Heb jij al eens een boek van Hilary Mantel gelezen?

En lees jij ook wel eens diverse boeken gelijktijdig?   

2 opmerkingen:

  1. Hoi Bibi, Ik heb nog geen boek van Hilary gelezen maar wat niet is kan nog komen...ik wacht jouw recensie rustig af. Ik lees vaak meerdere boeken tegelijk. Zo lees ik YA boeken van onze dochters, thrillers en ook soms een boek uit de jeugdbieb. Mijn zoon brengt elke vrijdag 3 boeken in het Nederlands mee en dan zit er vaak één bij die ik wel interessant vind. Die moeten de andere week weer terug. Toch probeer ik hiervan minstens één uit te lezen per week naast mijn andere boeken. Omdat ik lastiger aan NL boeken kan komen is dit een mooie kans. Het gebeurt weleens dat er tegen me geroepen worden: "Mam je hebt toch weer geen boekenstress zeker!" Dan weet ik dat ik moet ophouden met lezen en aandacht aan de kinderen moet schenken. Nu ga ik maar eens met een boek in het zonnetje zitten. Even een vrije middag....profiteren! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marianne! Jij herkent het verschijnsel dus! Ikzelf hou er niet heel erg van om diverse boeken door elkaar heen te lezen, maar soms kan het even niet anders. Het ene boek leent zich er beter voor om gelijktijdig met een ander boek gelezen te worden, dan het andere boek. Ik hoop dat je lekker in het zonnetje hebt kunnen zitten! Alvast een heel fijn weekend!

      Verwijderen