vrijdag 3 oktober 2014

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt - Fredrik Backman

Ik heb afgelopen week zo'n prachtig boek gelezen: Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt. Ik las via twitter dat er positieve recensies over waren verschenen en dat trok mijn aandacht. De recensies vond ik overigens niet heel bijzonder, maar het verhaal trok mij wel. De volgende avond zou ik naar Boekhandel Bloemendaal gaan en ik besloot het boek daar te kopen. Soms heb ik dat: dat een boek specialer wordt als ik het bij een bijzondere of erg leuke boekhandel koop.

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt (hierna afgekort tot Ohmgotzdhhs) is geschreven door Fredrik Backman. Misschien dat jullie hem kennen van Een man die Ove heet, zijn debuut dat in Zweden de bestverkochte titel van het jaar was. Nadat ik Ohmgotzdhhs uit gelezen had, heb ik direct zijn debuut gekocht. 

Ohmgotzdhhs gaat over de zevenjarige Elsa. Elsa is zeer intelligent en wordt daardoor gezien als een betweter. Ze haalt het bloed onder de nagels van haar juffen en schooldirecteur vandaan en haar klasgenoten pesten haar. Elsa kan hard rennen, maar vindt dat geen heldengedrag en bedenkt dat terugvechten misschien beter is. Elsa heeft een oma, en dat is Elsa's superheld. Elsa's oma neemt het namelijk altijd voor Elsa op, ook wanneer Elsa niet evenveel gelijk heeft. Want oma's moeten in de eerste plaats oma zijn en als de schooldirecteur dan eist dat je kleindochter haar excuses aanbiedt aan een zwamneus van een klasgenoot dan gooi je als oma gewoon de wereldbol naar de schooldirecteur.

Elsa en haar oma wonen in dezelfde flat. Iedere avond vertelt Elsa's oma verhalen over Miama of een van de vijf andere koninkrijken die je kan vinden door je ogen tot spleetjes te knijpen net voordat je gaat slapen. Hier leert Elsa over prachtige wezens, maar ook gruwelijke schaduwen. Elsa is ridder in Miama en leert daar terug te vechten. Wanneer de oma van Elsa onverwacht overlijdt, laat ze een brief achter voor Elsa die ze moet bezorgen aan het Monster: de onderbuurman van Elsa die ze nog nooit ontmoet heeft. Elsa begrijpt dat dit niet de enige brief is die ze zal moeten bezorgen en dan blijkt dat Miama dichter bij de werkelijkheid ligt dan Elsa had gedacht.

Ohmgotzdhhs vertelt een prachtig verhaal, bijna een sprookje. Ik wilde niet dat het verhaal ophield, zo mooi vond ik het. Naarmate je in het boek vordert, leer je de buren van Elsa steeds beter kennen. Wat een verhalen!

Wil je echt een mooi boek lezen? Ga dan naar de boekhandel, want het is zeer de moeite waard!!

Sterren: 5 uit 5

Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt
Fredrik Backman
Uitgeverij Q
€19,95

6 opmerkingen:

  1. Ik ga op zoek! Dit is vast iets voor op mijn verlanglijstje. Ik ben ook benieuwd wat je van "Een man die Ove heet" vindt. Dit boek krijgt ook erg goede recensies. Bedankt weer Bibi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woensdag komt Een man die Ove heet binnen, dus hopelijk kan ik binnenkort een recensie plaatsen Marianne!

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dat is fijn Annelies, want dit boek is erg mooi!
      Heb voor de grap de auteur gevraagd of hij geen vervolgdeel kan schrijven, hij stuurde me terug dat hij ging kijken wat hij kon doen, haha!

      Verwijderen
  3. Je maakt me nieuwsgierig! En de titel klinkt ook goed. *voegt boek toe aan wil-ik-lezen-lijstje*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat ik je nieuwsgierig heb gemaakt Mathilde! Het is echt een mooi boek, dus verstandig dat je hem aan je wil-ik-lezen-lijstje hebt toegevoegd ;)

      Verwijderen