maandag 21 april 2014

Boy Nobody - Allen Zadoff

Een uitgeverij waarvan ik vind dat zij prachtige boeken uitgeven – in elk geval altijd qua vormgeving – is Clavis. De boeken van Clavis zien er verzorgd uit en hebben veelal een harde kaft. Misschien een beetje oppervlakkig om een recensie met de vormgeving te beginnen, maar ik vind de kaft echt heel erg belangrijk. Sterker nog, als ik een boek niet mooi vind vormgegeven, moet het mij al worden aangeraden wil ik het oppakken. Een boek waarvan ik heel blij ben dat de uitgever mij een exemplaar wilde toesturen is Boy Nobody. Ik snuffel regelmatig op sites van uitgeverijen en op deze manier kwam ik bij dit boek terecht. De achterflap sprak mij aan en ik besloot het aan te vragen.

Boy Nobody gaat over een jongen wiens ouders worden vermoord wanneer hij twaalf jaar is. Hij krijgt de keuze: ook vermoord worden of werken voor Het Programma: een organisatie waarbij hij opgeleid wordt voor spion en huurmoordenaar. Door bevriend te raken met de zoon of dochter van het doelwit kan hij het huis binnendringen van de persoon die hij moet vermoorden. Boy Nobody is op het eerste gezicht ijskoud en gevoelloos totdat hij de burgemeester moet vermoorden, de vader van Sam.

Het boek heeft een ruime bladspiegel, waardoor het vrij gemakkelijk wegleest. Toen ik eenmaal in het boek begonnen was, wilde ik het ook zo snel mogelijk uitlezen. Wat ik heel positief aan dit boek vind, is dat er flink wat plotwendingen inzitten. Het verveelt geen moment en gaat een andere richting uit dan je verwacht. Als ik een boek lees doe ik dat (meestal) op twee niveaus: die van recensent en die van boekverkoper. Is dit boek geschikt voor de winkel? Kan ik dit verkopen? Op beide vragen kan ik een stellig ‘ja’ antwoorden. Dit is namelijk weer eens een boek dat ook erg geschikt is voor jongens. Het kan vrij lastig zijn om boeken voor jongens vanaf een jaar of 13 aan te raden. Meestal kom ik uit bij de boeken van Mirjam Mous of Joseph Delaney (van De Geestenjager serie, super spannend!). Niet te veel romantiek en lekker veel actie. Helemaal prima voor jongens in de onderbouw op de middelbare school. Voor meiden is dit boek ook erg leuk, maar ik categoriseer het wel eerder bij het jeugdboek dan bij de young adult. Ik acht dit van belang te melden, omdat ik me kan voorstellen dat je teleurgesteld kan raken als je er vanuit gaat dat het een young adult is zoals de achterflap aangeeft. Het is vrij lastig om een lijn te trekken tussen jeugdboeken en young adults. Wat maakt dat je het ene boek een jeugdboek noemt en het andere boek een young adult? Bij dit boek is het vooral gevoelsmatig dat ik het een jeugdboek noem. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast! Ik als 23-jarige heb het in elk geval met heel veel plezier gelezen.

Ik heb erg van dit eerste deel van deze spannende trilogie genoten en ben benieuwd naar de rest van de serie. Ik ga mij inzetten voor dit boek, want ik weet zeker dat velen het met mij eens zullen zijn dat dit het spannende eerste deel van een serie is. En dat smaakt naar meer!

Waar trek jij de lijn tussen jeugdboek en young adult?

En heb jij nog boekentips voor jongens tussen de 12 en 15 jaar?

Sterren: 4 (uit 5)

Boy Nobody
Allen Zadoff
Uitgeverij Clavis

€18,95

1 opmerking:

  1. Ik heb het boek ook gelezen en ik vond het een leuk boek. Een spannend en verrassend verhaal. Ik zou het zeker aanraden aan 12+ Op mijn website Ikvindlezenleuk staat een recensie

    Ik denk dat ik de scheidslijn voor jeugdboek en YA op mijn gevoel maak. Als ik het boek zelf niet gelezen heb, maar het wel wil vermelden op mijn leeftijd ga ik uit van de leeftijd die door de uitgever wordt aangegeven.

    Voor jongens vanaf 12 jaar vind ik de boeken van Eoin Colfer (over Artemis Fowl) erg leuk, de Hongerspelen (Suzanne Collins) of de Grijze jagerboeken (John Flanagan).

    BeantwoordenVerwijderen