maandag 19 augustus 2013

Orang-oetans drijven niet

Op de terugreis vanaf Cuba had ik vijftien kilo handbagage mee dat enkel en alleen uit boeken bestond. Het was een wonder dat de douane mij al die boeken mee liet nemen, want ik zat 7,5 kilo over het toegestane aantal kilo's heen. Toch was er maar één boek dat ik tijdens de terugreis aan het lezen was: Orang-oetans drijven niet. De terugreis duurde zo'n twaalf uur en ik had redelijk op tijd een slaappilletje ingenomen. Anderhalf uur later zat ik echter nog steeds rechtop in mijn vliegtuigstoel en besloot ik maar te gaan lezen. Dit vond ik eigenlijk helemaal niet zo erg, want ik was helemaal verdiept in het boek van Stephan ter Borg.

Orang-oetans drijven niet is een verhaal over een bijzonder gezin. Twee broers, de oudste ruim twee meter lang en gehandicapt, de jongste tenger en niet-wetend wat hij met zijn leven aanmoet. De vader is manisch en bedenkt om de haverklap nieuwe manieren om 1) aan geld te komen 2) de buren te bespieden. Moeders leven staat in het teken van Ernst, de gehandicapte zoon. De anti-held van het verhaal is de jongste broer die besluit dat hij in actie moet komen wanneer zijn broer uit huis wordt geplaatst. De boventoon in dit boek is familieliefde en de naïviteit van een jonge jongen die niet weet wat hij met zijn leven aanmoet.

Sterren: 4

Orang-oetans drijven niet
Stephan ter Borg
Prometheus
€12,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten