donderdag 15 augustus 2013

Leven na Hailey

Een van de grappigste boeken die ik de laatste jaren gelezen heb is Ik rouw van jou. Het boek werd een aantal jaar terug uitgegeven onder de titel 7 dagen 7 nachten en had - als ik zo vrij mag zijn het zo te omschrijven - een verschrikkelijke vormgeving die mensen afschrikte het boek te kopen. Gelukkig zag de uitgever in dat het een erg leuk boek was dat dit boek het verdiende om wél verkocht te worden. Lebowski gaf ditmaal het boek uit in plaats van Mistral en nu ligt het sinds september 2012 in de boekhandel met een leukere vormgeving. Voor zover deze les. 


Omdat Ik rouw van jou toch wel in mijn top tien van leukste boeken thuishoort, was ik benieuwd naar andere boeken van Jonathan Tropper. Vandaar dat ik besloot Leven na Hailey te lezen, een boek dat lange tijd terug al uit is gekomen. Leven na Hailey gaat over Doug Parker wiens grote liefde omkomt bij een vliegtuigongeluk. Samen met zijn stiefzoon probeert hij over het verlies van Hailey te komen. Het boek is grappig, maar mist de gênante, 'mannelijke' humor waar ik zo van genoot in Ik rouw van jou. Misschien is het zonde dat ik eerst Ik rouw van jou heb gelezen en daarna pas Leven na Hailey las, want eigenlijk is er niets mis met het laatstgenoemde boek. Beide boeken worden verteld vanuit het oogpunt van een man, beide mannen voelen zich verloren en tot slot hebben beide mannen heel wat te verwerken. Maar waar Ik rouw van jou een bepaald optimisme uitstraalt, komt dat pas heel laat op gang in Leven na Hailey. He bah! Ik wilde niet negatief zijn over dit boek, want ik vond het echt erg leuk. Maar het haalt het gewoon niet bij Ik rouw van jou. Ach, misschien moet je zelf maar oordelen. Wie weet vind je mij een oude zeur en geniet je volop van Leven na Hailey, want eigenlijk is dat een soort van "chickolit", een mannelijk chicklit. 

Sterren: 3,5


Leven na Hailey
Jonathan Tropper
Mistral
€4,95


Geen opmerkingen:

Een reactie posten