woensdag 5 februari 2014

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje

Het lastige aan een goed debuut is dat mensen hoge verwachtingen stellen aan een tweede boek. Sommige auteurs die bejubeld worden om hun eerste boek, worden harteloos onderuitgehaald wanneer hun tweede boek verschijnt. Zie het nieuwste boek van Franca Treur De woongroep, over haar eerste boek niets dan lof, haar nieuwste boek krijgt slechte recensies. Een uitgever die ik vorige week nog sprak zei, nadat hij een interview met haar op de radio had gehoord, dat ‘het wel leek of ze dronken was’. Geen fijne woorden om te horen.

Ik moet toegeven dat ik het even spannend vond om in het nieuwste boek van Jonas Jonasson te beginnen. Zou ik dit boek net zo goed vinden als De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween? Hoewel ik me voorgenomen had de boeken niet voortdurend met elkaar te vergelijken, kwam ik toch een beetje in de verleiding. Voor degenen die het boek nog niet onder ogen hebben gehad een korte samenvatting waarbij ik het mezelf even gemakkelijk maak door de achterflap aan te houden:

Atoombommen, Mossad en Zweedse politie, een drankzuchtige ingenieur, een kussenfabriek, een kist antilopenvlees, een domme, impulsieve broer: Jonas Jonasson mengt deze ingrediënten – en nog veel meer – onnavolgbaar door elkaar tot een verhaal dat vooral géén gewoon verhaal wil zijn. In hoog tempo volgen de verwikkelingen elkaar op en in voortvarendheid en slimheid doen Nombeko en Holger 2 niet onder voor de 100-jarige Alan uit De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween.

Het verhaal is lastig samen te vatten, ik denk dat de uitgever daar ook tegen aan liep. Misschien dat ze daarom slechts twee zinnen besteden aan de inhoud en verwikkelingen/ontwikkelingen binnen het verhaal. Echt veel weet je nog niet over de inhoud van het boek. En dat is maar goed ook, want eigenlijk is het zonde om te veel van dit boek te weten voordat je begint met lezen.

Zodra ik in het boek begon, werd ik meegezogen. Het verhaal begint pakkend en Jonasson schetst een helder beeld van de latrinewerkers in de sloppenwijken van Zuid-Afrika. Daar midden tussen de latrines wordt de held van het verhaal geïntroduceerd: een veertienjarig meisje genaamd Nombeko met een goed gevoel voor getallen. De humor, die voornamelijk naar voren komt door bizarre wendingen die Jonassons stijl typeert, is ook in dit verhaal volop aanwezig. Van begin tot eind heb ik genoten van de plotwendingen, de slimme Nombeko, de trieste koninghater en de domme ingenieur, ambtenaren en ministers. De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje is een aaneenschakeling van bijzondere gebeurtenissen die mij keer op keer hebben doen glimlachen. Jonasson heeft het opnieuw waargemaakt.

Sterren: 4,5

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje
Jonas Jonasson
Uitgeverij Signatuur
€19,95


Geen opmerkingen:

Een reactie posten