woensdag 11 juni 2014

Wet op de Vaste Boekenprijs

Na deze zomer wordt een besluit genomen door Jet Bussemaker of de Wet op de Vaste Boekenprijs moet blijven voortbestaan. Op dit moment is een Nederlands boek in elke winkel of op het internet even duur. Tegenstanders van de Wet op de Vaste Boekenprijs zeggen dat er meer gelezen zal worden als de Wet op de Vaste Boekenprijs afgeschaft wordt. Het idee hierachter is dat door het goedkoper worden van een boek, de consument meer zal gaan lezen en over de algehele linie dus een grotere boekenafzet zal zijn. Op zich een logische gedachte. Maar als deze wet afgeschaft wordt, kunnen supermarkten de boeken goedkoper gaan aanbieden dan de boekwinkel. De supermarkt heeft tal van producten waar zij geld aan kan verdienen, terwijl de boekwinkel de omzet moet halen uit de boeken. Voor de boekhandel kan de afschaffing van de Wet op de Vaste Boekenprijs dus een doodsvonnis betekenen.

Wat vind jij? Moet de Wet op de Vaste Boekenprijs afgeschaft worden?

2 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig verschil uitmaakt. Ik ben niet bang voor de supermarkten. In België hebben ze ook geen vaste boekenprijs, en ik krijg niet het idee dat de boekwinkels het daar slechter hebben. Aan de andere kant, boeken zijn daar helaas ook niet goedkoper..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een lastige kwestie. Wanneer de wet wordt afgeschaft, vrees ik dat fysieke boekhandels het lastig krijgen (omdat online winkels sneller en goedkoper kunnen zijn). Maar juist in die boekwinkel om de hoek loop je nog wel eens tegen een interessante titel aan. Sowieso ben ik bang dat wanneer deze wet verdwijnt er alleen nog maar (vertaalde) bestsellers in de winkel liggen.
    Trouwens, het is maar de vraag of boeken (die ik wil lezen) goedkoper worden hierdoor....

    BeantwoordenVerwijderen