dinsdag 4 november 2014

Eleanor & Park - Rainbow Rowell

Afgelopen week las ik Eleanor & Park van Rainbow Rowell. Ik had al veel positiefs over dit boek gehoord, dus ik was er inmiddels behoorlijk nieuwsgierig naar. Deze maand komt het boek in het Nederlands uit en ik had het geluk dat ik een leesexemplaar van het werk mee kon nemen. 

Het verhaal gaat over Eleanor, een stevig meisje met rood haar en sproeten over haar hele lichaam. Haar ouders zijn gescheiden en de nieuwe vriend van haar moeder is een griezel. Hij drinkt, slaat en scheldt er op los. Nadat Eleanor een jaar lang niet thuis is geweest, wordt ze door haar moeder opgehaald van haar 'opvanggezin'. Haar stiefvader is bereid haar terug te nemen in huis. Vanaf het eerste moment dat Eleanor spreekt, weet je dat het een apart meisje is, zeker voor een boekpersonage: Eleanor past niet binnen het rijtje heldinnen dat in de meeste boeken naar voren komt die slank, slim of een bijzondere gave bezitten. Op haar eerste schooldag komt ze Park tegen. Ook Park is apart. Hij is nog geen 1.60m, heeft donker zwart haar en heeft lang getwijfeld of hij niet op jongens viel. Zijn moeder is Koreaans, waardoor hij een ander uiterlijk heeft dan anderen op zijn school. Al snel wordt duidelijk dat deze twee buitenbeentjes in elkaar troost vinden. Zowel Eleanor als Park worden stapelverliefd op elkaar. Maar kunnen ze het aan de buitenwereld vertellen? Om de beurt vertellen ze hun verhaal en gevoelens aan de lezer.  

Ik heb het verhaal met heel veel plezier gelezen, maar gelijktijdig vroeg ik me af of ik het boek bijzonder vond of niet. Eigenlijk zijn het de personages die het verhaal mooi maken. Het verhaal is vermakelijk (als het zo genoemd mag worden) maar niet heel bijzonder. Ik denk dat ik het boek vooral mooi vond omdat het ondanks dat het fictie is, toch erg geloofwaardig overkwam. Eindelijk eens niet twee superhelden die elkaar tegenkomen in de strijd om de wereld te redden, maar twee jongeren die buiten de standaards vallen en die elkaar tegenkomen en daarmee hun eigen wereld redden. 


Raad ik dit boek aan? Ja dat doe ik. Maar ik wil het boek niet dusdanig ophemelen zoals velen hebben gedaan. Het boek is vooral verfrissend en daardoor erg fijn als afwisseling.  

Sterren: 3,5 (uit 5)

Eleanor & Park
Rainbow Rowell
Van Goor

2 opmerkingen:

  1. Ik vond het een mooi boek, wat je zegt klopt wel. Het is vooral de personages die het boek mooi maken.

    BeantwoordenVerwijderen