zondag 16 juni 2013

Wat te koken & hoe 't te koken

Tot grote ergernis van mijn vriend kijk ik sinds vorige week naar Heel Holland Bakt. Voor degenen die er nog niet van hebben gehoord: bij Heel Holland Bakt gaan Martine Bijl (presentatrice), Robèrt van Beckhoven en Janny van der Heijden (juryleden) opzoek naar de beste thuisbakker van Nederland. Iedere aflevering moeten de kandidaten drie verschillende baksels maken. Aan het eind van de aflevering valt er een deelnemer af. Als kijker loopt het water je in de mond. Tijd om zelf aan de slag te gaan!

Er is één kookboek dat ik al geruime tijd terug heb gekocht. De uitgever vertelde me dat er slechts 800 van gedrukt zijn en dat hij er 500 retour gestuurd kreeg. Ik snap hier werkelijk niets van want dit is het beste kookboek dat ik ooit vast heb gehouden. Gelukkig werk ik zelf in een boekhandel en probeer ik op deze manier mensen enthousiast te maken voor Wat te koken & hoe 't te koken van Jane Hornby.

Waarom ik dit boek zo goed vind:
Dit boek bevat alles wat een kookboek naar mijn mening moet hebben. Het is duidelijk ingedeeld, er is veel variëteit, het staat stap voor stap met foto's uitgelegd, het is prachtig vormgegeven en het belangrijkste: de recepten lukken tot nu toe allemaal! Wat ik ook erg fijn vind is dat de recepten over het algemeen geen lastig te verkrijgen kruiden bevatten. Dit scheelt ook erg in de kosten!

Mijn lievelingskoekjes zijn de chocolate chips, deze zijn echt waanzinnig!

Ingrediënten:
150 gr chocolade (puur is het lekkerst, maar melk of wit kan ook)
200 gr ongezouten boter
150 gr lichtbruine basterdsuiker (heb je geen lichtbruine, gebruik dan witte maar geen donkerbruine!)
1 middelgroot ei
1 tl vanille-extract
250 gr zelfrijzend bakmeel
1/4 tl zeezout (liever geen tafelzout, is toch echt minder lekker)

Stap 1
Hak de chocolade grof op een snijplank

Stap 2
Bekleed de bakplaat met bakpapier en verwarm de oven voor op 200 graden of gasoven stand 6.
(ikzelf bak op hete lucht en zet hem dan op 180 graden)
Doe de boter in de kom en meng dit met de suiker met een handmixer of tafelmixer tot het een bleke, romige massa vormt. Splits het ei en voeg de dooier en het vanille-extract aan de kom toe. Het is het handigst als het eiwit boven een apart glas splitst van de dooier, dan valt het niet in je deeg.

Stap 3
Klopt de inhoud van de kom in een paar seconden tot een romig mengsel. Voeg de bloem en zout toe en roer dit met een spatel of houten lepel door elkaar. Het is niet erg als het mengsel een beetje stijf aanvoelt.

Stap 4
Schep de gehakte chocolade er doorheen en roer het met de spatel door elkaar. Hoeft niet zo lang.

Stap 5
Rol van het deeg kleine balletjes en druk deze een beetje plat. Als je van ronde koekjes houdt kan je met een klein champagneglas of koffiemokje het deeg ronddraaien. Het wordt dan vanzelf rond. De grootte van de koekjes maken niet uit, de hoogte wel. Maak ze niet hoger dan 1 cm.

Stap 6
Bak de koekjes in 12 minuten gaar. Kijk voor de zekerheid even hoe ze er na 8 minuten uitzien. De koekjes voelen erg zacht nadat ze uit de oven komen, maar na vijf minuten zal je zien dat ze al opharden.

Eet smakelijk, ze zijn echt verrukkelijk!

Sterren: 5/5

Wat te koken & hoe 't te koken
Jane Hornby
Uitgeverij Thoth
€29,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten