dinsdag 25 juni 2013

Verwelken

Ik ben gek op  boekenblogs en sites als Goodreads. Ik vind het heerlijk om uren achter elkaar te struinen naar dit soort sites en te lezen over de meningen van anderen. Wat zegt de een over een boek en wat zegt de ander? Op Goodreads kan je aan de hand van sterren zien wat iemand van een bepaald boek vindt. Het boek dat ik nu ga bespreken had heel tegenstrijdige comments. De één vond het boek geweldig om te lezen, de ander zegt ronduit dat er geen bal aan was. Zo was er ook iemand die zei ‘ik moet mezelf telkens dwingen om door te lezen, ik stop steeds’. Ik was dus erg nieuwsgierig wat ik van Verwelken van Lauren DeStefano zou vinden. Op zaterdagavond 23.00 begon ik in het boek, op zondagmiddag 14.00 was hij uit.

Rhine heeft nog een paar jaar te leven. Ze is zestien en weet dat ze over vier jaar zal sterven. Door een virus dat een aantal decennia eerder is uitgebroken, worden meisjes niet ouder dan twintig en jongens niet ouder dan vijfentwintig. Omdat ook de mannen niet lang te leven hebben, is het van belang dat zij op jonge leeftijd zorgen voor nageslacht. Vandaar dat meisjes worden geronseld om te trouwen met rijke huisheren. Deze meisjes worden overigens niet vrijwillig meegenomen, ze worden ontvoerd en om te blijven leven zijn ze overgeleverd aan de grillen van de huismeester. Ook Rhine wordt samen met twee andere meisjes uitgehuwelijkt. Ontsnappen lijkt onmogelijk en om überhaupt de kans te krijgen, moet ze eerst het vertrouwen van de huismeester winnen.

Verwelken heeft een typische vormgeving. De titel en auteur staan op een bijzondere manier op de voorkant van het boek vermeld. De jonge vrouw voorop toont ietwat mysterieus. Het maakte mij nieuwsgierig. Toen ik ’s avonds begon te lezen, trok het verhaal me wel maar zette het mij niet aan tot doorlezen. Ik moet toegeven dat ik ook wat moe was en ik besloot de volgende morgen meer tijd aan het boek te besteden. Om half tien ’s ochtends begon ik met lezen en ik stond mezelf toe tot half elf al lezend in bed te luieren. Half elf werd al snel half twaalf en toen ik besloot dat ik toch echt het bed uit moest, werd de bank erg aanlokkelijk. Ik bedacht me wat ik nog moest doen: zeventig chocolat chipkoekjes bakken voor mijn vriend zijn werk, drie wassen draaien, stofzuigen en ehh moest ik niet vanavond koken? Ach, dat kan allemaal wel later. Eerst lekker doorlezen, had ik dat niet verdiend na een druk masterjaar? Afijn, je begrijpt het waarschijnlijk al: het boek moest uit. Om 14.00 sloeg ik de laatste pagina om. Ik was een beetje beduusd. Hoe zou het verder gaan met Rhine? Waarom stopt het zo raar? Het zou toch niet een serie zijn? Vol verwachting keek ik nog eens goed naar de omslag van het boek. Ja! Er staat The Chemical Garden Trilogie. Grote opluchting trok door mij heen. Gelukkig, dan kan ik nog van twee vervolgdelen genieten.

Verwelken is een fictief verhaal dat mij aan het denken zette. Het virus dat er voor zorgt dat jongens en meisjes op jonge leeftijd sterven, is uitgebroken doordat een anti-serum werd ontdekt tegen kanker. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat ooit een medicijn wordt ontdekt dat deze verschrikkelijke ziekte tegen gaat. De gevolgen zijn in dit boek wel erg dramatisch, maar ik zou – een minder drastisch – gevolg kunnen voorstellen. Lauren DeStefano heeft een fijne schrijfstijl en het eind van dit boek, maakt dat ik nieuwsgierig ben naar de vervolgdelen. Ik zeg ‘op naar deel twee!’.

Sterren: 4 1/2


Verwelken
Lauren DeStefano
Van Holkema en Warendorf
€17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten