donderdag 30 mei 2013

Breek me

Ben je al bekend met De Touching-Juliette Trilogie? Enkele maanden terug las ik het eerst deel Vrees me. De eerste honderd pagina's sukkelden een beetje door tot ik opeens werd gegrepen. Het verhaal pakte me en sleurde me mee tot het eind. Gelukkig was het een dik boek! Vervolgens hoefde ik niet heel erg lang te wachten voor ik opnieuw een verhaal kon lezen van Mafi, want ze schreef een tussendeel over de vijand van het hoofdpersonage. 

Een korte inleiding voor degenen die Vrees me nog niet kennen:


Het verhaal gaat over Juliette, een meisje van zeventien met een dodelijke gave; zodra ze iemand aanraakt valt diegene dood neer. Ze wordt opgesloten in de gevangenis en zit daar 264 dagen alleen in een cel. Opeens moet ze haar cel delen met een andere jongen. Ze herkent hem direct als Adam, een jongen van haar basisschool voor wie ze gevoelens had. Dan blijkt dat hij de enige is wie ze kan aanraken. 

De wereld waarin Juliette leeft is veranderd: vogels vliegen niet meer en er is nauwelijks genoeg te eten. Het Herstel heeft de macht en aan hoofd van het district staat Warner, een knappe maar verschrikkelijke jongen die geen medeleven voelt met anderen. Warner hoort over de vloek gave van Juliette en besluit haar uit de gevangenis te halen en naar zijn woonverblijf te brengen. Hij wil haar als zijn persoonlijke wapen. Daar aangekomen blijkt dat Adam voor Warner werkt. Is de liefde van Adam oprecht?

Voor degenen die Vrees me (#1) willen lezen, lees dan niet verder! De tekst hieronder bevat spoilers!


Vrees me is een apocalyptisch verhaal waarin afkeer en liefde een grote rol spelen. Breek me gaat verder waar het eerste deel eindigde. Opnieuw moest ik mijn best doen om in het verhaal te raken. Mafi heeft een bijzondere schrijfstijl waar ik even aan moest wennen. Toch toen ik eenmaal weer gewend was, was het net als bij deel 1: je wilt blijven doorlezen. Het verhaal bevat veel spannende ontwikkelingen en heftige gevoelens. Raadzaam is om deel 1,5 te lezen; je krijgt een heel ander beeld van Warner. 
Toen ik het boek dichtsloeg, baalde ik wel even aangezien ik nu ruim een half jaar moet wachten voor het vervolgdeel. Gelukkig schijnt er een deel 2.5 te komen, waarin Adam zijn kant van het verhaal vertelt.

Sterren: 4/5

Breek me
Tahereh Mafi
Blossom Books
€17,95

1 opmerking:

  1. Ben benieuwd naar deze serie. Staat al een lange tijd hoog op mijn lijstje :D Ik zat wel even in een leesdipje door een slecht boek, maar nu ga ik er terug invliegen. Binnenkort zie je waarschijnlijk meer updates :d

    BeantwoordenVerwijderen